söndag 19 april 2009

Kan det vara så...

...att vi löst problemet med tempmätaren i Forden?

Far lille öppnade termostathuset för att se i vilket skick termostaten var, och det var tomt. Även fast bilen är 44 år gammal så behöver den nog en termostat.

Tack vare Norrlands Custom är nog det problemet snart ur världen, då får vi bara se om tempmätarens jazzande beror på bristen av termostat eller på något annat. Ny tempgivare ska det bli också.

Och nu har jag stereo och slutsteg i Fårrden. Tack vare Clas i sjön, som bror min säger. Det allmänna namnet är väl snarare Clas Ohlson. 895 för ett steg och lika mycket för stereon. Nu ska jag bara skaffa ett bättre USB-minne så kan jag tuta och köra i sommar! :D

Vi var på Biltema också, bror och jag. Jag köpte en gummimatta till bagaget och den brottades jag med från att jag tog den ur hyllan tills jag kunde lämpa av den i bagaget på den trimmade dammsugaren, även kallad "Hyundaien". Små söta fyra tums högtalare blev det också, ska komma på ett bra ställe att sätta dem också. Vill ju inte att de ska bli söndersparkade.

Nu har jag allt som krävs för en punktering också. Domkraft, fälgkors, och... inget däck. Måste ta mej tusan prata med Jocke om det där. En plåtfälg och ett skapligt däck kan väl inte kosta hur mycket som helst?

Jag har fått en idé bara... jag vill ha en röd fälg på reserven. I så fall måste jag måla om fälgen. Rackarns också...

Men jag har ett litet dilemma när det gäller storleken på däcket. Att det måste vara en fjortontumsfälg är ganska självlysande eftersom det är vad som sitter på bilen, men det är 185:or fram och 235:or bak. Det är ju en fördel om reserven går att sätta både fram och bak, för vem vet var man får punka? Jag kanske råkar köra på en fläska och skär upp mitt Gislavedframdäck eller börnar och spränger mitt Cooperbakdäck.

So far so good. Det måste vara en 185:a på reserven så att det går att svänga med reserven på, då är det bara profilen som ställer till det. Bak är det 60, fram är det 90. Skillnaden är inte stor, men jag tror att man märker av det rätt väl om man börjar köra och har ett framdäck med 90:s profil och ett med 60:s. Fanken vet hur detta ska lösas på billigaste sättet...

Mina minihögtalare hamnar med största sannolikhet i plåten mellan torpedväggen och framdörrarna. Att sätta dem under gallret vid vindrutan gick inte för när jag demolerat halva inredningen kom vi fram till att där satt utblåset till defrostern. Pyttipanna med hallonsylt också! Nu ska vi bara ha tag i en... nibblare? Den ska tydligen kunna tjottaboffa upp plåten så att det bara är att prutta i högtalarna och gasa på med ström.

Inga kommentarer: