Ännu en sak att lägga till den redan så långa att göra-listan. Åtgärda rosten på golvet vid förarplatsen. En sak som inte stod där, men som är fixad, är alla små hål i bagaget. F-n, vet vad de är bra för. Inget av dem verkade vara ett rosthål, utan alla verkade borrade. Tätade är de i alla fall.
I morse åkte jag och min helt uppenbart adopterade bror till Mekonomen för att skaffa högtalarkabel med mera. Hade bakdäcken i bagaget så han fick knappt in knäna mellan sätet och handskfacket, haha! Han såg ut som en sardin och fick nog lite klaustrofobi. Dessutom har jag en flodhäst (ett gosedjur alltså) i bilen, hon brukar sitta på hatthyllan men eftersom den var bortplockad för att jag skulle få plats med däcken så satt hon på passagerarstolen.
Bror min tog flodhästen i knäet och satt och vinkade med hennes arm när vi mötte bilar. Han till och med moonade med henne!
Jaja, vi kom till Meko utan att krocka eller att jag skulle få ett psykbryt. Tog till slut av honom flodhästen och satte henne på handbromsen.
Han pekade vad jag skulle ha och jag betalade. Det är väl en bra arbetsfördelning? När vi kom hem och han började dra kabel i bilen så upptäckte han att han hade köpt tio meter av en kabel som kostade fjorton kronor metern - och som pappa hade en hel rulle av! Ugg.
Medan brorsan tog bort all gammal kabel, som vid närmare inspektion hade visat sig vara i dåligt skick, så började jag putsa bakfälgarna med autosol. Det ena däcket rullade jag ner till garaget, men det ville tippa i modden och blev så jävla blött så det sista bar jag ner. Kände mig som värsta tyngdlyftaren! De var ju skittunga!
Jag kämpade som en idiot för att få däcken ur bilen och få dem ner till garaget! Sedan höll jag på att tappa armen av att putsa dem. När farsan berättat hur fälgvikterna satt fast och de plockats bort så gick putsandet jäkligt bra.
Blanka och fina blev de, mina fälgar.
Jag tog ut sprängduken på garageplattan och sopade den ren från lera och grus, vi vet inte om det är sprängduk - men vi kallar den det så vet alla inblandade i Projekt Fairlane 500 att vi pratar om samma sak!
Farsan fixade en kniv, den såg ut som ett tortyrredskap och var ett också, jag började karva till sprängduken. Ett elände att jobba med! Till slut, när jag hade lyckats få fram kulan där reserven sitter fast, tyckte jag att det dög. Den var så stel så det var ingen större mening att finskära den. Pappa kom med den långa bulten och kromskålen som inte förre ägaren visste vad den gått till, direkt när jag såg den anade jag att den hade att göra med bagaget och kulan med ett gängat hål i. Testade att skruva i bulten och voila! Den passade som handen i handsken!
När kabeldragningen var klar och den gamla kassa stereon provspelat en högtalare tog vi matpaus, bror min svor mer och mer så hans blodsocker var rätt lågt. Han traskade hem efter maten och efter lite välförtjänt vila gick farsan ner i garaget. Efter ett tag, när jag gått nattinad med hunden, så gick jag ner också. Jag hann förresten inte ens in med hunden utan lämnade honom till mamma som varit i garaget och vattnat sina änglatrumpeter. Jackan och handskarna slängde jag på frysboxen.
Dammsög bilen, men den enbarmliga mattan på förarsidan ville bara fastna i munstycket. Farsan sade åt mig att riva bort så mycket jag kunde och det slutade med att hela golvet på förarsidan revs bort. Han skrapade fram plåten och skrapade bort en del rost, sedan dammsugade jag bilen. Det är svårt att få den ren från hundhår och skräp, men den är betydligt renare än den var! Och alla små kabelstumpar är i alla fall borta...
1: Putsa fälgarna med autosol - Bakfälgarna putsade 4/4
2: Täta olje- och vattenläckagen
3: Fixa highjackers-läckaget
4: Köpa nya bakdäck - Beställt nya hos Jockes Däckshop 31/3
5: Ordna någon form av växelspaksknopp - Fixat 30/3 (med fem bultar)
6: Laga fönsterveven på förardörren - Problemet löst 4/4
7: Sätta in stereo - Kabeldragning klar 4/4, ska skaffa stereo och slutsteg
8: Fixa försäkring - den är trafikförsäkrad så den är i alla fall laglig
9: Ta reda på vart alla nycklar går och ta reda på reserverna - Halvt fixat 29/3, helt fixat 30/3
10: Putsa allt krom
11: Byta gummilister på dörrarna
12: Åtgärda rosten i bagaget - Fixat 31/3
13: Ställa in framvagnen
14: Undersöka varför tankmätaren dummar sig
15: Sätta fast avgasrören - Fixat 4/4
16: Fylla på olja i växellådan
17: Fixa reservhjul
18: Tectylbehandla underredet
19: Laga högerblinkersen - Fixat 29/3 (det var ett kabelglapp)
20: Smörja upp alla lås - Fixat 29/3
21: Göra batterihållare
22: Fixa halvljusinställningen och sätta i ny glödlampa på höger sida
23: Ny lack
24: Ny inredning (någon gång i framtiden eventuellt)
25: Täta hålen i bagaget - Fixat med mutter, bult och brickor 4/4
26: Fixa rosten i golvet vid förarplatsen
lördag 4 april 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
=) går riktigt bra för er låter de som :) skönt! :D
Skicka en kommentar