Idag har jag verkligen varit till hjälp!
Först fick jag något dundermedel (säkert otroligt miljöfarligt) och skulle försöka få bort grundfärgen från kromet. Easy-peasy! Dränkte in trasan, höll emot kromet, lite mera dundermedel och lite gnuggning så var kromet som nytt!
Farsan utrustade mig sedan med en skrapmojäng, industridammsugare, stålborste och handskar. Jag placerades sedan i den upphissade bilen, i bagaget.
I en timme skrapade jag bort ytrost, borstade, dammsög och grejade. När jag (och han) var nöjd med den prestationen sprutade jag rostlösare i hela bagaget. Den stank. Och tog slut.
Han undrade om vi skulle grundlacka bagaget eller rostskydda det. Det blev det svarta rostskyddet som vann. Två burkar gick det åt, och de kostar ca 100 kr per burk. Bagaget har alltså kostat 300 kronor idag plus en massa svett och nysningar.
Jag blev dessutom lite hög av rostskyddet. Jäklar anamma vad det luktade starkt!
Under tiden grejade farsan på med bakändan. Han satte fast avgasrören, men hann bara med det ena. Kollade bromstrummorna, som var i jättebra skick. Ändå följde det med två nya trummor... Konstigt... Vi diskuterade lite om hur man bäst skulle inreda bagaget. Det lutar åt att det blir sprängduken underst och Biltemas gummimatta över.
När vi plockade av bakhjulen så var de i sämre skick än de sett ut på bilen. Nu vågar jag inte köra den en meter förrän de nya däcken sitter på! På högra bakdäcket är det sprickor runt om hela fälgen, och det vänstra däcket har absolut inget mönster bitvis. På andra ställen är det uppemot en halv millimeter.
Farsan höll på att få fnatt på highjackerserna också... Det verkade vara pyspunka på dem, men det händer som inget med dem. När brorsan pumpade dem i fredags reste sig bilen lite, sedan dess har den inte rest sig en millimeter. Den har sjunkit ner till bottenläge och läckaget kommer och går. Mysko-manick.
Tompa blev utnämnd till guru också. Farsan ringde och skämtade med honom, sade att det var hans fel att farsan fick skruva. Tompa tyckte att det var rätt åt honom. I Tompas bil sitter det dessutom highjackers så farsan ringde och skulle fråga hur mycket luft han hade i sina. Han svarade däremot inte.
När han ringde upp var jag tillgängligast eftersom farsan höll på att smörja kardanknuten. Svarade "hej Tompa" och det blev knäpptyst. Han hade nog inte förväntat sig det svaret... :P Svar fick vi i alla fall. Tvivlar ju på att det ska vara samma i en Pontiac Firebird och i en Ford Fairlane 500, men något hum fick man ju i alla fall.
tisdag 31 mars 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar