lördag 6 juni 2009

Motorhaveri!!!

Idag så har jag och pappa rivit bort den andra toppen. Han kunde inte se något suspekt, bara några små repor i loppet på ett par cylindrar som inte borde göra något. I brist på bättre idéer så ringde han Tompa som kom efter ett tag och då blev det fart. Han ringde någon som hette Anders och han hittade både ett och två fel. Eller om det var fler än så...

Först av allt så ser ena toppen ut som en... jag vet inte vad. Den är helt ojämn. Den andra vet jag inte hur den ser ut, men båda ska planas så ingen av dem ser väl helt perfekt ut.

Dessutom så har den tryckt ur sig vatten (eller något) genom topplockspackningen.

För det tredje så har kolvringarna härdat, Tompa bröt av två stycken. De ska ju vara lite fjädrande så det var fullkomligt skit.

Dessutom finns det ingen oljekylare, det har följt med en så den kommer att monteras fortast möjliga innan växellådan åker åt helvete och måste petas i av någon kunnig.

Förutom det så är motorn lite repig i cylindrarna så de ska honas.

Dessutom glappar... kan det heta kamaxel? Skitsamma! En sak som sitter i motorn som får massor av saker att snurra glappar närmare en halv centimeter (men jag har värdelöst ögonmått också), vilket enligt Anders inte alls var bra.

Tompa upptäckte dessutom en konstig slangvikning bakom där kylaren skulle ha suttit, där ska oljekylaren sitta och den kommer att sättas dit ganska pronto om jag tror rätt. Om den inte sitter där kan det bli växellådshaveri, tydligen. Låter dyrt och onödigt.

Så i morgon vid åtta, halv nio kommer farsan att åka ner med beemern och dra hit Tompas släp med motorlyft, stativ och riktiga tumverktyg.

Motorn ska ur! Och när den ändå är ute ska den målas, har pappa kommit fram till. Thank you! Det har jag velat ända sedan jag fick se den där blåa, avskavda färgen. Han funderade över hur man skulle göra med växellådan, som är blå och jag sade "Det är väl bara att spraya så mycket man kan svart och skita i resten." Det syns ju ändå inte, så what the hell.

Imorgon ska pappa och Tompa gå igenom motorn, förmodligen kommer Tompa att värva ytterligare någon eller några "frivilliga" till att hjälpa till med motorn. Han har redan dragit in Anders som kunnig och Jocke som har en Cheva ska plana topparna. Han har till och med erbjudit sig att borra upp den och det tyckte Tompa var en bra idé!

Då behöver man nya kolvar, smidda högkompressionskolvar tyckte Tompa. Vad kostar inte sånt då? En ny topp kostar väl 20 000 och de gamla lär ju inte hänga med i så fall, så då måste man väl bygga om i stort sett hela motorn.

På måndag ska jag ringa förmodligen ringa Norrlands Custom och bli riktigt fattig på kuppen, jag är nog fattig redan innan.

Men, nej... nu ska jag gå och lägga mig. Det blir en tidig morgon i morgon.

Inga kommentarer: